Start

Om mig

Freyja

Identitet och förpackningsdesign

2011 gjorde jag ett projekt under min utbildning på GFK där vi skulle ta fram en identitet för en parfym som skulle lanseras i Nordamerika och ha en känsla av Skandinavien.

Förpackningsdesignen jag gjorde då i form av en istapp föll jag för och nu 5 år senare med nyfunna kunskaper inom 3d kände jag att det var dags att uppdatera idén. Parfymförpackningen är densamma som för 5 år sedan, men jag har nyligen förnyat identiteten och den yttre förpackningen som parfymen levereras i vid försäljning.

Målgruppen för produkten är kvinnor i 20-35 års åldern. För att ha kvar den skandinaviska kopplingen i identiteten utgick jag från vår historia där den skandinaviska kvinnan på många sätt har varit mer självständig än i många andra kulturer och tog inspiration från vår nordiska mytologi. Varumärkets namn kommer från vår nordiska fruktbarhets gudinna Freja (”Freyja” på isländska). Enligt myterna var hon valkyriornas ledare och hennes namn betyder ”härskarinnan”.